Welcome to Prima Facie Blog! Flying Bat

KONSPIRASI DIBUKTIKAN DALAM KETERANGAN KES

Posted on Monday, December 17, 2012 by Unknown


KONSPIRASI DIBUKTIKAN DALAM KETERANGAN KES







Apa itu KONSPIRASI?
Kemasukan entri ini adalah bagi membincangkan dan membuka ruang pengetahuan kepada masyarakat tentang pakatan-pakatan dalam salah laku yang bertentangan dengan undang-undang atau lebih dikenali sebagai satu konspirasi. Konspirasi ialah satu kombinasi atau persetujuan antara dua orang atau lebih untuk melakukan satu perbuatan yang menyalahi undang-undang atau satu perbuatan yang sah tetapi melalui cara yang salah di sisi undang-undang.

Konspirasi dan undang-undang
1.      Seksyen 120A kanun Keseksaan

“Apabila dua orang atau lebih daripada dua orang bersetuju melakukan, atau menyebabkan supaya dilakukan—
(a)    Suatu perbuatan yang menyalahi undang-undang;atau
(b)   Suatu perbuatan, yang tidak menyalahi undang-undang, dengan jalan menyalahi undang-undang,
Maka persetujuan yang demikian itu adalah dinamakan pakatjahat jenayah.

2.      Seksyen 10 Akta Keterangan 1950 (Akta 56)

“Jika ada alas an yang munasabah bagi mempercayai bahawa dua orang atau lebih telah berkomplot bersama-sama hendak melakukan satu kesalahan atau suatu perbuatan salah boleh didakwa, maka apa-apa jua yang dikatakan, dilakukan atau ditulis oleh salah seorang daripada orang-orang itu berkenaan dengan niat bersama mereka selepas niat itu mula-mula diterima oleh salah seorang daripada mereka, adalah suatu fakta relevan terhadap tiap-tiap seorang yang dipercayai berkomplot sedemikian, serta juga bagi maksud membuktikan adanya komplot itu dan juga bagi maksud menunjukkan bahawa mana-mana orang itu telah menjadu pihak dalamnya.”

Huraian-
Pemakaian prinsip konspirasi ini bukan sahaja terpakai dalam prosedur jenayah tetapi juga dalam sivil yakni undang-undang tort. Secara ringkasnya, dalam membuktikan adanya konspirasi, perlulah ada alasan yang munasabah bahawa individu-individu yang dimaksudkan berpakat untuk melakukan satu kesalahan di bawah undang-undang. Pembuktian haruslah berdasarkan niat mereka bersama melalui penyataan yang dibuat oleh salah seorang daripada mereka.



Konspirasi di bawah undang-undang Inggeris

Undang-undang Inggeris memperuntukkan satu penyataan atau perbuatan yang patut dikatakan atau dilaksanakan dalam satu tujuan yang sama. Berbeza dengan seksyen 10 di atas yang memperuntukkan niat yang sama. Seksyen 10 adalah dilihat lebih luas makna pemakaiannya berbanding undang-undang Inggeris di mana ianya boleh lagi diterima mahkamah walaupun selepas pelucutan kewujudan konspirasi dalam suatu kes.
Dalam pendakwaan suatu kes, adalah penting untuk mengemukakan bukti-bukti yang diperoleh oleh pihak pendakwaan daripada sekurang-kurangnya salah seorang daripada pengkomplot dan bukti-bukti itu boleh digunapakai bagi mendakwa terhadap pengkomplot-pengkomplot yang lain. (R v Blake & Tye (1884) 6 QB).
Sebagai contoh, Hakim telah memutuskan dalam kes Mirza Akbar v Emperor AIR 1940 P.C. 176, di mana tiada niat bersama dibuktikan dalam pembunuhan seorang lelaki bernama Ali Akbar iaitu suami kepada Mehr Ali Akbar yang merupakan salah seorang suspek dalam konspirasi yang didakwa itu. Umar Sher yang ditangkap serta-merta selepas melepaskan tembakan kea rah si mati dan melarikan diri sebelum ditangkap mendakwa diupah oleh Mirza Akbar dan mengemukakan beberapa pucuk surat cinta antara Mirza Akbar dan Mehr Ali Akbar. Mahkamah telah memutuskan di bawah seksyen 10, tidak wujud niat bersama dan penyataan yang dikemukakan itu tidak relevan.




Aplikasi isu konspirasi di bawah seksyen 10 UU Keterangan Malaysia

Pemakaian undang-undang Inggeris tidak dilaksanakan di Malaysia tetapi sebaliknya Hakim dalam perbicaraan lebih cenderung membincangkan seksyen 10 dalam statut India di mana ianya pari material (mempunyai persamaan) dengan seksyen 10 Akta Keterangan 1950. Adalah diputuskan oleh Ketua Hakim Thompson di Mahkamah Persekutuan dalam kes Khalid Panjang & Ors v PP [1964] MLJ 108 di mana hakim di mahkamah rendah telah khilaf dengan enggan menerima alasan di bawah kes Mirza Akbar dan telah menyatakan bahawa keputusan kes Mirza itu mengikat mahkamah dan prinsip-prinsip yang diguna pakai jelas terpakai dalam kes Khalid Panjang ini seperti dalam kes Mirza Akbar, bahawa persoalan mengenai bukti dalam bentuk penyataan salah seorang pengkomplot dibuat selepas konspirasi itu adalah lengkap.



Hasil Nukilan Muhamat Sapawi Bin Md Noh ( A126940 ).

No Response to "KONSPIRASI DIBUKTIKAN DALAM KETERANGAN KES"

Leave A Reply